torsdag 15 september 2011

Språkverkstad v. 37

Denna veckan har våra treåringar varit i språkverkstaden.
Vi har haft olika flanosagor, bland andra Bockarna Bruse, Guldlock och en som handlade om en trollkarl som trollade fram olika djur ur sin hatt.



























Trolleri ramsa
Hokus Pokus filijokus - jag kan trolla fram
Hokus Pokus filijokus - Ett litet ulligt lamm
Hokus Pokus filijokus - När jag trollar bäst
Hokus Pokus filijokus - Får jag fram en häst
Hokus Pokus filijokus - Om en liten stund
Hokus Pokus filijokus - Kommer det en hund
Hokus Pokus filijokus - På ett enkelt vis
Hokus Pokus filijokus - får jag fram en gris
Hokus Pokus filijokus - Nu så må ni tro
Hokus Pokus filijokus - Jag trollar fram en ko
Hokus Pokus filijokus - Jag trollar varje natt
Hokus Pokus filijokus - Fram en gullig katt
Hokus Pokus filijokus - Djuren hoppar glatt
Hokus Pokus filijokus - Tillbaka i min hatt.

Vi har också rimmat en massa. Alla barnen fick ta var sitt kort ur påsen och rimma på det som bilden på kortet föreställde.













Vi har fiskat. På baksidan av varje fisk står det ett ord som barnen ska rimma på.













Vi har gjort djurgåtor. Barnen har fått förklaringar av ett djur, tex vad de äter eller vart de bor, storlek eller andra typiska karaktärsdrag för att kunna lista ut vilket djur jag tänkt på.

1 kommentar: